Saara Aalto antoi esimerkin yrityksille

Posted on Posted in Blog

Nettiin putkahtelee nyt kiihtyvällä tahdilla blogitekstejä, kolumneja ja analyysejä Saara Aallosta ja hänen menestyksestään X Factor -kilpailussa. Ja tottahan hänen huikea suorituksensa on kaiken huomioinnin ja hehkutuksen arvoista.

Minäkään en malttanut olla aiheesta kirjoittamatta, sillä mielestäni Saara Aalto näytti konkreettisesti hienon esimerkin myös yrityksille ja yritysjohdolle. Aallon rohkeus ja tinkimättömän kova työmoraali nostivat hänet syksyn aikana rajusti kilpaillun viihdemaailman tietoisuuteen. Tämä on suoritus josta mielestäni kannattaa hakea eväitä liiketoiminnan kehittämiseen laajemminkin.

Liian pieni markkina piilottaa erityisosaamisen

Perinteinen mantra yritysten liiketoiminnan kehittämisessä on ollut, että testataan tuotetta tai palvelua ensin kotimarkkinalla, jonka jälkeen voidaan laajentaa toimintaa kansainvälisille areenoille. Monessa tapauksessa tämä saattaa kuitenkin olla juuri se päätös joka tappaa lupaavan menestyskonseptin. Saara Aalto on tehnyt kiistatta hienoja suorituksia aiemminkin, mutta Suomessa hänellä olisi ollut vaara hiljalleen kuihtua unohduksiin.

Aallon ratkaisu hakea Britannian X Factor -kilpailuun oli kerrassaan briljantti idea. Hän ei pelännyt näyttää osaamistaan ja testata markkina-arvoaan yhdellä maailman kilpailuimmista viihdemarkkinoista. Päinvastoin. Saara Aalto uskalsi luottaa kykyihinsä ja ottaa riskin joka ei olisi toteutuessaankaan tarkoittanut maailmanloppua. Ennestään Briteissä tuntematon Aalto ei siis olisi menettänyt mitään vaikka jatkopaikkaa kilpailussa ei olisikaan tullut. Kisasta putoamisen merkittävin seuraus olisi ollut se, että hänen esityksensä ja putoamisensa olisi uutisoitu Suomessa, joka taas olisi tuonut osaavalle laulajalle hyvää näkyvyyttä. Joskus riskin ottamatta jättäminen onkin lopulta se suurin riski.

Joskus riskin ottamatta jättäminen onkin lopulta se suurin riski.

Hyväksymällä ”epäonnistumisen” riskin ja tiedostamalla tulevansa ulkomaalaisena altavastaajana mukaan kisaan, Aalto toteutti jokaisen esityksensä tinkimättömällä valmistautumisella. Siinä missä osa kotikentällään esiintyneistä muista kilpailijoista saattoi olla ”vain” kokeilemassa mahdollisuuksiaan, Aalto näytti laittavan koko osaamisensa peliin kisan jokaisessa vaiheessa.

Mitä yritysten siis kannattaisi oppia Saara Aallolta?

  1. Luota visioon ja osaamiseen
    Tärkein oppi on mielestäni se, että yritysten tulisi luottaa omaan asiantuntemukseensa ja ennen kaikkea visioonsa. Se, mihin aidosti omassa toiminnassaan ja tavoitteissaan uskoo on pohja menestymiselle. Yritettäessä toimia jonkun toisen luoman vision pohjalta viedään aina terää pois omasta viestistä ja tekemisestä. Mikäli Saara Aalto olisi pyrkinyt sulautumaan massaan ja toimimaan niin kuin kaikki muutkin, olisi hänellä ollut vaara hiipua keskitason artistiksi Suomessa.
  2. Mene sinne missä osaamisellesi on kysyntää
    Yritysten ei pidä ajatella absoluuttisena totuutena, että bisnes on rakennettava ensin Suomessa jonka jälkeen voi suunnata ulkomaille. Useille, etenkin uusille tuotteille ja palveluille otollisimmat markkinat ovat monesti ulkomailla tai digitaalisissa jakelukanavissa. Tämä johtuu siitä yksinkertaisesta syystä, että Suomi on pieni markkina jossa uusia toimintamalleja kokeilemaan ulkaltautuvia asiakkaita on verrattain vähän. Tällaisessa tilanteessa on hyvin vaikeaa rakentaa uusilla ideoilla kannattavaa liiketoimintaa. Kannattaa siis laajentaa potentiaalisten asiakkaiden määrää tarjoamalla osaamistaan siellä missä myös asiakkaita on enemmän.
  3. Altavastaajana sinun täytyy olla parhaimmillasi
    Siinä missä omilla kotimarkkinoillaan toimivat kilpailijat monesti tekevät vain sen mikä on välttämätöntä puolustaakseen olemassa olevaa bisnestään, on uudella toimijalla mahdollisuus hurmata tinkimättömyydellään. Tuntemattomalle markkinalle tähtäävän ei kannata hukata mahdollisuuksiaan toimimalla ja valmistautumalla laiskasti, sillä tuolloin epäonnistumisesta voi syyttää vain ja ainoastaan itseään. Armottoman hyvä valmistautuminen ja omien näkemysten toteuttaminen siivittivät myös Saara Aaltoa suorituksiin joilla kilpakumppanit jäivät taakse.

Löytyy Saara Aallon kaltaisia esimerkkejä toki myös yritysmaailmasta. Esimerkiksi Rovio ja Supercell ymmärsivät mobiilipelien uusien jakelualustojen, esim. iTunes, merkityksen ja pääsivät kiinni markkinoihin jotka eivät aiemmin olisi olleet pienille peliyhtiöille saavutettavissa.

Innostavina esimerkkeinä rohkeiden kokeilujen kautta saavutetuista tuloksista toimivat myös Planmecan ja jyväskyläläisen Stafixin tarinat. Molemmat näistä yrityksistä ovat uskaltaneet lähteä rakentamaan pohjaa liiketoiminnalleen kotimaan ulkopuolelta ja saavuttaneet näin menestystä myös kotimarkkinoillaan.

Mikäli uudet ajatukset tai markkinat ovat sinun yrityksessäsi ajankohtaisia, niin ota yhteyttä. Etsitään sinulle yhdessä tehokkaat toimintatavat, kohdemarkkinat ja jakelukanavat.